درمان  با CTXو بهبود ایسکمی از طریق رشد عروق خونی جدید

تحقیقات جدید نشان داده است سلولهای بنیادی عصبی انسان می توانند جریان خون را در ایسکمی بحرانی اندام های انتهایی از طریق رشد رگهای خونی جدید برقرار نمایند.

دربیماری CLIیا Critical limb ischemiaیا ایسکمی بحرانی اندام تحتانی سرخرگها شدیدا بسته شده و جریان خون به پاها کاهش می یابد.CLIبه دلیل افزایش سن جمعیت وافزایش ابتلا به دیابت نوع IIرو به افزایش است. این تحقیق توسط دانشمندان علوم بالینی دانشگاه Bristolانجام شد و نتایج آن درمجله ی Association journal Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biologyبصورت آنلاین منتشر گردید.

درمانهای اخیر با سلولهای بنیادی برای بیماری CLIامیدهای تازه ای برای بهبود علایم بوجود آورده ومیزان امید به زندگی را افزایش داده است، اگر چه همچنان محدودیت های در استفاده از درمانهای سلولی اتولوگ وجود دارد. سلولهای بنیادی خود بیمار بروش تهاجمی از مغز استخوان برداشته شده و بعد از تحریک سیتوکین نیاز است از خون محیطی تصفیه شده و بعد از آن بکار روند. استفاده از سایر منابع بدلیل محدود بودن تعداد سلولهای بنیادی آنقدر مقدور نیست و چنانچه از طریق فرآیندهای طولانی در آزمایشگاه تعداد آنها افزایش یابد نهایتاً منجر به تولید سلولهایی با کیفیت وقدرت متغیر می شود  که به سن و وضعیت بیماری فرد بستگی دارد و معمولاً نتایج درمانی آن مطلوب نیست.

 به منظور حل این مشکل گروهی از محققین به سرپرستی پرفسور MadedduPaoloاز انستیتوی قلب دانشگاه بریستول تصمیم گرفتند با استفاده از یک لاین سلولی بنام hNSCیا سلولهای بنیادی عصبی فناناپذیرانسانی(a conditionally immortalised clonal human neural stem cell) به درمان مدلهای حیوانی مبتلا به ایسکمی اندام انتهایی و مبتلا به دیابت اقدام کنند.

 از لاین  سلولی CTXکه بوسیله ی کمپانی سلولهای بنیادی ReNeuronتولید شده بود در این آزمایش به عنوان سلولهایی با  فنوتیپ و ژنتیک پایدار استفاده گردید.

نتایج بدست آمده نشان داد درمان با لاین سلولی CTXسبب بهبود چشمگیر وضعیت ایسکمی در این حیوانات می شود، این بهبود به دلیل تقویت رشد رگهای خونی است. ایمنی  درمان با سلولهایCTXدرحال حاضر  در بیمارانی که به دلیل سکته دچار ناتوانی شده اند، در حال بررسی است. از همین سلولها در مطالعه بروی بیماران CLIبرای بررسی ایمنی و تأثیر این درمان استفاده شده است .

پرفسور Madedduمی گوید: درحال حاضر برای درمان CLIهیچگونه دارویی وجود ندارد و این بیماری سبب کاهش کیفیت زندگی، قطع احتمالی اعضاء اصلی بدن و کاهش امید به زندگی به کمتر از یکسال در 50 درصد از بیماران مبتلا به CLIمی شود. یافته های ما نشان می دهد قدم های موثری به سمت درمان موثر بیماری CLIبرداشته ایم،همچنین نتایج این تحقیق اهمیت همکاری دانشگاه  و بخش  صنعت را در حل مشکلات پزشکی واجتماعی پر رنگ تر کرد.

دکتر Sindenمدیر بخش علمی شرکت ReNeuronمی گوید: ایده ی جدید  استفاده از سلولهای  بنیادی  عصبی برای درمان بیماریهای عروقی بطور تصادفی در یک مباحثه با پرفسور Madedduحاصل شد که نهایتاً به یک مطالعه ی پیلوت کوتاه مدت بروی سلولهای تولید این کارخانه منجر گردید، کسب نتایج بسیار خوب سبب شد در ادامه انجام بیش از 8 آزمایش بروی انواع مختلف مدل این بیماری تحقیق شود تا فرمولاسیون محصول و تنوع دوز آن مشخص گردد.

او می افزاید: در این تحقیق وقایع مولکولی پشت سرهم  که در ترمیم عروق و بافت ماهیچه ای نقش دارند، بررسی گردید واین یکی از مثالهای بسیار خوب در همکاری موفق صنعت و آکادمی در رسیدن به یک هدف کلیدی  یعنی تبدیل آن به موفقیت کلینیکی است.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/269346.php

 مترجم: ماندانا فرخی نیا